Van Sandakan naar Kota Kinabalu

• paul74

Hallo, ik hoop dat iemand mij met het volgende kan helpen. :)

Is dit goed te doen met openbaar vervoer vroeg ik me af om van Sandakan naar Kota Kinabalu te reizen? Ik heb op de kaart wat zitten meten en klopt het dat het ongeveer 200-250km is?

Het plan/idee is dan op het gemak deze trip te doen en dan vanaf KK terug naar KL te vliegen. Is het de moeite waard om een paar dagen over deze trip te doen qua natuur en bezienswaardigheden?

• Martijn

googlemaps geeft 319 kilometer als afstand

• paul74

Dat was een betere optie geweest om het zo te controleren inderdaad. B)

Dat is dus 1 mysterie opgelost, nu de rest nog :)

• Olaf uit KK

Beste Paul,

Het is zon 355km, en je doet er met de snelbus een 6 uur over.

Denk niet dat je onderweg makkelijk kunt uitstappen of sightseeing doen, het is in 1 ruk door, met 1 pauze onderweg.

Je zou ook kunnen onderbreken in Ranau, en dan een busje naar Poring kunnen doen. In Poring zou je een mooie trekking naar de watefval kunnen maken, let op, het is veel verder weg, dan je denkt, trek er een dag voor uit (lapangan waterfall)

Dan.. van Poring naar Kinabalu Park, en van Kinabalu Park naar Kota Kinabalu. Kunt er rustig een drie hele dagen voor uitrekken, mits je de tijd hebt.

De meesten, vliegen van Sandakan naar KK, want… de helft van de weg is enkel palmolie plantage, en dus niet interessant. Het mooiste gedeelte is bij tussen KK een de berg Kinabalu. Een vlucht is niet duur, en slechts een 40-45 minuten.

Groet,

Olaf uit KK.

• paul74

Hoi Olaf,

Dat is zeer nuttige informatie, wij dachten inderdaad een paar dagen te doen over deze busrit maar dat kunnen we beter uit ons hoofd zetten. Dan is het inderdaad beter het vliegtuig te nemen, is het verstandig om dat ticket vantevoren ( wat ik een nadeel vind omdat je dan zo vast zit daaraan) te regelen of is ter plekke een ticket kopen ook een goede optie?

Toch nog een vraagje : Wij zijn 16 dagen (vliegreis Ned->Maleisie heb ik al in mindering gebracht) op Borneo, we zijn van plan alleen Sabah aan toe doen omdat we meer voelen om dit gebied goed uit te kammen dan van hot naar her te vliegen. Hiervan willen we een week gaan duiken rondom Sipadan en Mabul om vervolgens op ons gemak noordelijk te reizen om de nationale parken aan te doen en een tocht over de Kinabatangan te doen

Is dit een realistisch plan vind jij en welke nationale parken zijn een echte must en welke zijn wat minder als we zouden moeten gaan kiezen?

Ik hoop dat je hiermee wil helpen. :)

Groet,

Paul

• Olaf uit KK

Hoi Paul,

Dat zijn een boel vragen tegelijk en.. wijken veel af van de topic “Sandakan naar Kota Kinabalu”.

Ik zou het duiken op het laatste doen, en.. niet als eerste. Of je wel of geen tickets van tevoren boekt, zijn de meningen over verdeeld. Ga je backpacken, alles ter plekke regelen, ben je meer tijd kwijt aan het organiseren, wil het georganiseerd, dan wel van tevoren de binnelandse vluchten vastleggen.

Welke parken wel en wat niet, dat hangt ook een beetje af van de interesse. Kinabatangan zal ik altijd aanraden.

Hoop dat je hier summier wat aan hebt, maar.. anders even een nieuwe topic starten, en kijken ofdat je reacties krijgt.

Groet, Olaf uit KK.

• paul74

haha dat waren er inderdaad een boel tegelijk. ;)

Maar ook hier heb ik natuurlijk wat aan, thnx!(tu)

Ik meld me hier weer als weer ergens tegenaan loop.