werken als kok

• jessie

Ik ben van plan om voor enkele maanden naar Maleisie te gaan. Ik ben hier in Nederland kok van beroep en wil graag in Maleisie ook werken als kok. Niet permanent maar het liefst een paar dagen of week in een restaurantje. Dit wil ik doen omdat ik daardoor meer ervaring opdoe met buitenlandse gerechten. Het lijkt me bovendien leuk om wat recepten daar te leren, die je in Nederland niet tegenkomt. Is het handig om als ik daar ben gewoon een restaurant in te stappen en te vragen of ik een week mag komen werken? of kan ik beter van te voren iets zoeken omdat het ter plekke niet te vinden is?

• Pauline

Beste Jessie,

Om in Maleisie te mogen werken heb je een apart visum nodig dat jouw werkgever zal moeten verstrekken. Dit is niet zo eenvoudig, ik zou je dus ook aanraden dit te regelen voordat je naar Maleisie gaat.

Er zijn hier veel restaurants, maar de meeste kampen met hetzelfde probleem, gebrek aan gekwalificeerd personeel. Wellicht een idee om de grotere hotels te benaderen, die werken ook vaak met internationale koks.

Success met zoeken!

Groetjes,

Pauline