reistraject Sandakan-Tioman in 1 dag?

• bocadillo

Is het reistraject van Sandakan op Borneo (via Kuala Lumpur of Johor Bahru?) naar Pulau Tioman te doen in 1 dag of is dat echt te veel van het goede?

Hoe lang doet de bus erover om vanuit KL naar Mersing te komen? En vanuit Johor Bahru naar Mersing?

Vanuit Mersing zouden we dan de boot moeten pakken naar Pulau Tioman, weet iemand hoe vaak de boten gaan en wanneer de laatste boot vaart?

Alvast bedankt!

• NBB3

Lijkt me niet makkelijk, Bocadillo. KL - Mersing is zo'n 5 uur met de bus. En dan moet je nog de ferry halen naar Tioman.

De ferry trip op zich is net een dik uur, maar de drukte en rompslom er omheen in Mersing, daar ben je, zeker in het hoogseisoen, zo een paar uur aan kwijt.

Wil je toch proberen de laatste ferry te pakken, dan zou ik je tickets vooraf aanschaffen op http://www.tiomanferry.com/ want dan krijg je het ferry schema toegemaild en kun je in Mersing naadloos je ferry boarden.

Kortom, het ligt eraan hoe vroeg je vertrekt uiteraard en aan je verbindingen, maar het wordt, denk ik, wel een vrij hectisch dagje.

Oh, en als je in JB kunt landen, zou ik dat doen, want dat is naar Mersing de helft van KL - Mersing.

Of je vliegt gewoon :)

• bocadillo

Hoi NBB3,

Bedankt voor je reactie! Ik was er al bang voor dat dit alles niet of nauwelijks in 1 dag te doen zou zijn, misschien dan toch maar 2 dagen plannen. De ferry vantevoren boeken is een goede tip, dat gaan we dan zeker doen!

Vliegen op Johor Bahru had ook onze voorkeur vanwege de kortere afstand naar Mersing, scheelt dus weer tijd. Alleen kan je van Sandakan niet rechtstreeks naar JB vliegen, je moet dan eerst van Sandakan naar Kota Kinabalu en dan van KK naar JB, wat ook wel weer de nodige extra tijd met zich mee zal brengen.

Maar ik dacht dat er niet gevlogen kon worden op Tioman? Maar dat kan dus wel. Dat zou inderdaad een hele hoop tijd kunnen schelen! Ik denk dat dan de vlucht van Sandakan naar KL en van KL naar Tioman wel eerder haalbaar zou moeten zijn op 1 dag ( = 2 korte vluchtjes).

We zouden dan eerst moeten vliegen met Airasia (Sandakan - KL) en dan met Berjaya van KL naar Tioman.

Vliegt Airasia trouwens vaak op tijd? Vallen er veel vluchten uit?

Ik zie eigenlijk überhaupt geen mogelijkheid bij Airasia op een heel traject ineens te boeken. Als ik bijv. van Langkawi naar Kuching wil, dan moet ik eerst een losse vlucht boeken van Langkawi naar KL, en dan weer opnieuw een losse vlucht van KL naar Kuching. Klopt het dat ik dan niet meteen het hele traject Langkawi - Kuching ineens kan boeken (zodat er bij een evt. vertraging waardoor je de aansluiting mist door de vliegmaatschappij zelf een nieuwe oplossing wordt gezocht, bijv. je wordt op een latere vlucht gezet?)? Of kan dat wel en doe ik iets fout?

• bocadillo

O, balen, ik zie net dat die optie van vliegen ook niet echt werkt wat betreft tijd. De vluchten van KL naar Tioman gaan allemaal vroeger dan de vlucht van Sandakan naar KL. Ben je dus met vliegen ook nog steeds 2 dagen kwijt. Das jammer :(

• NBB3

Hi Bocadillo,

Ik zou het idee van alles in 1 dag bereizen laten varen en een dag of wat lekker genieten van de trip, alles aan je voorbij laten gaan. Is ook wel een stuk relaxter. Soms is de reis an sich de helft van de fun, zeker in die regionen, waar nog zo veel te zien is en zo veel lekkers te eten is :)

Overigens, vergeet je Tioman resort niet te reserveren, want de komende maanden kan het druk worden, gezien de vele (m.n. Nederlandse) toeristen die Tioman als zomer vakantie bestemming kiezen.

Have fun!

• bocadillo

Hoi NBB3,

Ik denk dat het dan inderdaad toch maar 2 reisdagen gaan worden, het kan ook niet echt anders. Maar wel jammer dat je het met 2 korte vluchtjes niet voor elkaar krijgt op 1 dag. Hadden we weer een extra dag op Tioman gehad :D

En het resort op Tioman reserveren we inderdaad wel vooraf, we willen toch eindigen hier dus de planning staat dan toch al vast.

Nog een andere vraag; zou jij Langkawi in eind juli/aug aanraden? Ik heb begrepen dat het op Langkawi in die tijd wel eens wat minder weer kan zijn en dat er dan ook een erg ruwe zee is waardoor je geen boottochtjes kan maken.

We willen wel naar Penang gaan en hadden Langkawi ook op het programma, maar we twijfelen of Langkawi wel zoveel toevoegt? Is Langkawi echt een must of zouden we het best over kunnen slaan? (in geval van tijdgebrek)

• NBB3

Denk niet dat het echt choppy wordt rond Langkawi, want het ligt tussen 2 fikse landmassa's in. Aan de Ooskust is het tijdens december - februari choppy plenty, maar dat komt door de moesson dan. Aan de westkust is het zelden choppy, los van de periodieke Sumatra Squalls dan uiteraard.

Het is wel ok duiken in Langkawi maar echt bijzonder is het als vakantieeilandje niet. En ook is het er vrij duur. Ik zou een paar dagen lekker in Penang blijven en de tijd die je anders in Langkawi door zou brengen voor ergens anders in Maleisie bewaren. (Lees: dagje extra lekker niksen op Tioman B))