Ik kan er nu zelf antwoord op geven
Net terug, dus in de piek van het hoogseizoen.
Wij zijn ter plekke onaangekondigt eerst naar het kantoor van Danum Valley Rainforestlodge gegaan. Hier was het totaal geen probleem en konden we de volgende dag voor 3 dagen naar de lodge.
Op de terugweg hebben we onszelf bij het kantoor van Tabin Wildlifereserve af laten zetten en hebben we voor de volgende dag een pakket van 2 dagen kunnen regelen. Wel gaf ze aan dat 2 nachten/ 3 dagen niet meer had gekund.
Bij de Kinatabanganrivier is het helemaal geen probleem om ter plekke dingen te regelen, in Sandakan zitten genoeg touroperators en bij de eerste hadden we het al geregeld.
Mijn advies zou zijn : mocht je het aandurven is het best mogelijk om ter plekke alles te regelen, zelfs in het hoogseizoen is ons het zonder problemen gelukt en hebben wij tijd kunnen winnen (2 dagen Tabin hebben we nu extra kunnen doen). '
Maar 100% zekerheid heb je nooit, dat moet ik er wel bij zeggen.
Voor duikers is het trouwens wel raadzaam om al een tijd vantevoren dingen vast te leggen. Vooral als je bij Sipadan wil duiken ( en geloof me, dat wil je! ) moet je dit maanden vantevoren al regelen anders kan het weleens zijn dat je naast permits vist en dat zou eeuwige zonde zijn. Wij hebben met ScubaJunkie op Mabul gedoken en die hebben alles goed geregeld, geen topduikschool maar zeker wel oke.