Maliau Basin

• paul74

Ondanks de tegenvallende respons die je hier krijgt probeer ik het toch nog maar een keertje :)

Tijdens het plannen van onze reis door Sabah zijn we een jungle-trek door Maliau Basin tegen gekomen, spreekt ons enorm aan…… behalve de prijs want die is echt absurd (ong. RM3500 pp voor 4 nachten)

Nu lees ik in de lonely-planet dat de brutalen de halve wereld hebben en je moet zorgen dat je bij de ingang van het park komt en de trek daar kunt regelen met wat overredingskracht voor een beduidend lager bedrag.

Heeft iemand hier ervaring mee en is het een beetje te doen om bij de ingang van het park te komen op eigen gelegenheid?

Groet, Paul

• Olaf uit KK

Beste Paul,

Nee.. dit is niet te doen. Je krijgt ter plekken geen vergunning.

Maliau is niet toeristisch en heeft ook geen toeristisch karakter. Er worden slechts een aantal vergunningen per maand afgegeven om het gebied te betreden. Je dient het ver voorruit regelen, en.. je krijgt een echt een hele checklijst met dingen die je bij je dient te hebben.

Er zijn 4 bedrijven die van de overheid een vergunning hebben om deze excursie te mogen uitvoeren, en.. zij hebben verschillende programmas. Het beste programma, waarbij je de hele loop doet is een 5D/4N, vertrekkend vanuit Kota Kinabalu of Tawau.

De prijs is hoog, daar de transfer erg duur is, en het betreft een expeditie, niet zo maar een toeristen tochtje.

Let op, dit is meer een expeditie, en.. het gaat om 6-7 uur lopen per dag, en… daar moet je echt tegen kunnen want de jungle is geen pretje.

Indien je meer gegevens wenst, dan kan ik je een paar attachments sturen met het volledige programma. Google voor mijn email.

Ikzelf ben er nog nooit geweest, maar.. hoop in Februari er naar toe te kunnen.

Vriendelijke groet,

Olaf Borneo

• paul74

Hoi Olaf,

Dankje voor je antwoord! Ook al is het natuurlijk niet het antwoord wat ik graag zou lezen. ;)

Ik heb me er afgelopen week over ingelezen en zag al dat het of heel duur of nogal complex zou worden. Maar omdat het in de lonely planet als mogelijk staat dacht ik laat ik eens vragen of iemand er ervaring mee heeft.

Ik had al gezien dat het niet zomaar een jungle-trek was en omdat het onze eerste keer in de tropen is zullen we ons inderdaad eerst maar eens beter kunnen richten op een lichtere trek, ik denk dat we daar ons ei al wel in kwijt kunnen! We willen graag verschillende opties hebben omdat we behalve het duiken bij Sipadan nog niks vast hebben gelegd. Het voorgevoel had ik al maar ik denk dat Maliau van dat lijstje af kan.

Nogmaals hartelijk bedankt voor je snelle antwoord.

Vriendelijke groet.

• NBB3

Ik heb eerder dit jaar een jungle hike gedaan van 2 dagen met een select groepje. Dit was ook een expeditie, met gecertificeerde ranger, want waar we waren is een vooralsnog redelijk onbekende jungle. Er was al een jaar niemand geweest en er waren geen “trails”. We moesten ons letterlijk een weg door de jungle banen, langs omgevallen reuzebomen, door ondergronfdse rivieren en over een soort boobietrap grotplafonds, - een onbeschrijfelijke ervaring.

Je waant je volledig in de films Jurassic Park, Tarzan en Raiders of the Lost Ark tegelijk, een smaragdgroene wereld die ogenschijnlijk nergens begint en nergens eindigt Je ziet dingen die je waarschijnlijk nooit meer zult zien en wordt van boven tot onder onophoudelijk belaagd door plant en dier. Fantastisch!

Maar, man man man wat zie je af. Als men zegt dat je er tegen moet kunnen om door de jungle te hiken, dan bedoelt men dat ook echt. Het is werkelijk waanzinnig om zo'n jungle hike te doen maar ook waanzinning afzien. Ik ben best fit en ben gewend aan de hitte, maar de ontberingen in een echte jungle, in tegenstelling tot zo'n TN toeristentocht, zijn bepaald niet mals. Maar de voldoening nadien is er dan ook naar.

Sterker, ik zou het nu, een paar maanden later, zo nog een keer willen doen. Het is zo'n imponerende en unieke wereld, dat ik het graag nog een keer wil meemaken.

Anyway, kijk ook eens elders dan Sabah. Gave jungles zat in Malaysia.

• paul74

haha duidelijk en mooi antwoord! .. En ik neem het ook onmiddelijk van je aan! (tu) .. Misschien is het iets voor een andere keer, eerst deze vakantie maar eens kijken waar ik sta in een andere jungle inderdaad.

• bernard.bauwens@gmail.com

Hoi

Wat Olaf zegt is correct een jungle trekking is afzien. Zou begin dit jaar normaal Maliau gedaan hebben doch niet doorgegaan vanwege ziekte.

Probeer Tabin als u wild life wilt zien, daar als u tijdens een jungle trekking niet veel zult zien vanwege onze geur en lawaai.

Bernard uit Borneo