cursus maleis

• Rob Joppe

Hallo,

Wie heeft of weet een goede cursus Maleis? Ik ben getrouwd met een Maleische vrouw , maar ben er eigenlijk nog steeds niet aan toegekomen om haar taal te leren. Wij spreken nu nederlands en engels, maar haar familie spreekt geen of heel gebrekkig engels. Ik zou zo graag een normaal gesprek met hen kunnen voeren.

Dus, welke cursus is goed en kan ik vrij snel leren?

• Olaf uit KK

Beste Rob,

Maleise cursus is in nederland moeilijk te vinden, althans, dat ondervond ik 13 jaar geleden.

Echter Indonesisch is wel gemakkelijk te verkrijgen, en… dat is bijna identiek aan het maleis.

Slechts een paar woorden verschillen, en soms het gebuik in woorden, maar.. iedere Maleier kijkt Indonesische soap series, dus… het is echt heel dicht verwand.

Het beste leer je het natuurlijk ter plekke, geen engels maar.. gewoon doen :).

Veel succes.

Vriendelijke groet,

Olaf.

Ps, welke kursus, daar.. kan ik geen antwoord op geven.

• jenny.hmns

Daar ?, klinkt misschien dom maar de cursussen stonden op het prikbord van de supermarkten waar veel expats komen

bv Cold Storage.

succes

grts

Jenny

• NBB3

Mijn suggestie is om online te kijken. Ik heb zelf een toffe Malay instructie site gevonden ,waarbij de focus ligt op woordjes leren, maar dan op een leuke manier. Veel woordjes leren is een effectieve manier van Maleis en Bahasa leren, want de grammatica is eenvoudig. Daarnaast legt de auteur ook een hoop achtergrond uit, waardoor het allemaal wat makkelijker te onthouden is.

Ook helpt het veel om je tussen Maleis-sprekende mensen te begeven en dan woordjes proberen op te pikken. Dat wordt na verloop van tijd een automatisme, waarna je gaat merken dat wat ze zeggen niet meer onafgebroken gibberish is, maar je stukjes gaat volgen enz.

Wat ook een goede manier is om Suria te kijken met de Engels ondertiteling aan. Ook al volg je niet alles, onbewust neem je toch een boel op.

Overigens ben ik die Malay website kwijt, maar als je Googlet op “learning Malay” o.i.d. dat zie je vanzelf wel een hoop voorbij komen. Take your pick.

• Olaf uit KK

Hoi Jenny,

Je hebt gelijk, als Rob in Maleisie woont, dan moet het niet moeilijk zijn om een kursus te beginnen.

Als ik de schoolboeken van mijn kinderen zie, dan is het toch zeer eenvoudig te volgen, en.. er zijn voldoende leraren en leraressen die hier bijverdienen en graag een 2 uurtjes prive les willen geven per week. Kosten zijn ook zeer goed te doen lijkt me.

Hopenlijk heeft Rob er iets aan.

Groeten Olaf.