vooraf boeken?

• ed en bar

Wij zijn een gezin met een dochter van 7 jr. En we willen deze zomer graag naar Maleisië gaan.

We willen met een huurauto rond gaan trekken maar is het verstandig om van tevoren alles vast teleggen of kun je ook op de bonnefooi gaan dat geniet eigenlijk onze voorkeur .

We zijn niet veel eisend wat betreft ons onderkomen .

En ik zat eigenlijk te overwegen om te starten op Borneo is dat verstandig of juist niet .

De gedachte er achter is om dan aan t strand /eilandje aftesluiten.

• paul74

Ik denk dat je de gok best kunt wagen om op de bonnefooi te gaan…. Wij hebben afgelopen zomer in ieder geval nergens geen ‘nee’ te horen gekregen. Al geeft dat natuurlijk geen garanties.

En ik weet niet hoe lang jullie willen gaan maar denk dat je moet kiezen tussen óf naar West-Maleisie te gaan óf naar Borneo.

• ed en bar

We hebben ongeveer 3 weken en wou dan 1 week Borneo voor de jungle en dan 2 weken west Maleisië.

• NBB3

Het blijft uiteraard persoonlijk, maar ik denk dat dat een goede split is.Borneo heeft heel veel moois, vooral op natuurgebied, maar West Maleisië is breder en gevarieerder, waardoor je wat meer tijd goed kunt gebruiken.

Overigens ligt het - qua al dan niet vooraf reserveren - eraan wanneer je gaat, want de echte zomermaanden, juli-september, is het doorgaans heel erg druk in West Maleisië. Vooral de chalets en strandaccommodaties raken steeds eerder vol, m.n. omdat Maleisië steeds meer aan populariteit wint, zowel in de regio als wereldwijd.

Ter info, volgend jaar is het “Visit Malaysia” jaar en de overheid gaat dit jaar al de campagne uitrollen.

Zaken als accommodatie, transport, en jungle excursies zou ik vooraf vast laten leggen, omdat je niks wilt missen vanwege vol, temeer omdat je Maleisië nou niet bepaald jaarlijks doet. Je hoeft niet altijd borg te betalen, dus daar waar je gratis vooraf kunt reserveren, zou ik dat aanraden.

• Martijn

NBB3 Schreef:

> Ter info, volgend jaar is het “Visit Malaysia” jaar en de overheid gaat dit jaar al de campagne uitrollen.

al weer een visit malaysia year? heb ik het mis of is er al jaren om de 3 jaar een visit malaysia year

• paul74

Als je er rekening mee houdt een niet al te groot gebied te willen bezoeken is een uitstap van een week naar borneo wel de moeite waard …. Dan zou ik voor 1 of 2 nationale parken gaan die niet te ver uit elkaar liggen want met reizen ben je meteen zoveel tijd kwijt.

• NBB3

Er wordt inderdaad behoorlijk aan de weg getimmerd in Malaysia als het gaat om toerisme. Het is dan ook een ideaal toeristenland, van Oost tot West, voor elk wat wils. En dit zie je ook terug in de cijfers, want elk jaar komen er weer meer reizigers naar Malaysia dan het jaar ervoor. Zo heeft bijvoorbeeld Tioman vorig jaar een recordjaar gehad aan bezoekers.

Kortom, Malaysia boleh :)

• Danny

Om een beetje meer kleur te geven aan NBB3's verhaal:

De meeste toeristen (55%) komen uit Singapore, dus ook veel shoppers. Daar wordt geen onderscheid in gemaakt.

Bijna 88% van totaal aantal toeristen komt uit Singapore, Indonesie, China, Thailand, Brunei, India, Australie, de Philippijnen, Japan en Engeland.

Voorts is er een aanzienlijke groei van toeristen uit het midden oosten, zoals Oman (33%), Kuwait (17.4%) en Saudi Arabie (71,7%)

Daarentegen afname van toeristen uit Australie, Nieuw Zeeland, Zweden and Zuid Afrika.

Dat klopt ook wel met het straatbeeld in Penang en Kuala Lumpur, heel veel Midden oosten types en minder westerlingen.

Merkwaardig genoeg zie je geen boerka's aan de oostkust, maar wel hangend aan een parachute op Batu Ferringhi.

Heel veel Maleisiers kijken deze verschuivingen met gemengde gevoelens aan.

Om terug te keren naar het onderwerp: als je buiten de Singapore/Maleisie schoolvakanties hier bent, is vooraf boeken van accomodaties en transport niet echt noodzakelijk.