wijn in Maleisie

• jenny.hmns

Beste prikkers,

Toen ik de laatste keer (2009 helaas al weer) in Maleisie was, werd me in een Chinese wijnwinkel verteld dat er wijndruiven waren aangeplant, er was ook geoogst, doch de eigenaar wilde om religieuze redenen er toen geen wijn van maken.

Hoe zit het nu, wordt er nu meer aangeplant en wel wijn gemaakt of nog steeds niet.

In Thailand maken ze heel behoorlijke wijn (OK andere religie), doch in Indonesie (grootste Moslimland ter wereld) maken ze wel wijn.

Wie weet dat?

grts

jenny

• NBB3

Ik denk dat wat ze zeggen in dit geval niet altijd conform de realiteit hoeft te zijn. Wijn = alcohol = haram, dus als je wijn maakt, wil je dat liever niet aan de grote klok hangen, zeker niet tegen vreemdelingen.

Indonesia is weliswaar het grootste Muslim land ter wereld, qua bevolking althans, maar er heerst daar, ook dankzij ons Nederlanders, een wat meer westerse invalshoek als het gaat om de handel in wijn bijvoorbeeld,

Wat ook mee kan spelen is dat de Chinese bevolking in Malaysia, de op 1 na grootste groep, na de Muslims, niet echt wijndrinkers zijn.

Maar mischien heeft ook de bodemsoort er iets mee te maken. Misschien houden druiven niet echt van die bruinrode kleigrond die je hier bijna overal ziet.

Wellicht zijn er nog vinologen die een duit in het zakje kunnen doen?

• jenny.hmns

Degene die ik er naar vroeg hadden/hebben een slijterij annex wijnwinkel op Penang.

Dat zijn Chinezen en die hadden m.i. geen moeite ermee omdat te vertellen.

Uiteraard niet met naam en toenaam, maar ze lieten wel duidelijk blijken dat als je dan toch geen wijn wilt maken, waarom plant je dan die druiven!

Chinezen geen echte wijndrinkers? De Franse economie drijft momenteel ongeveer op de Chinezen.

Het is zelf zo erg dat de grote Franse chateaux chinese gastvrouwen hebben op het chateau om de gasten in hun eigen taal te woord te staan.

Wat doen die slimmeriken die kopen lege flessen met een etiket en vullen die ter plekke met hun eigen bocht.

Als het etiket maar duur is, het verschil proeven ze toch niet.

Kan er vele verhalen over vertellen!

grts

Jenny

• bernard.bauwens@gmail.com

Hoi

Wijn word wel degelijk gemaakt hier doch Sabah waar ik woon niet wel rijswijn en andere rijs alcohol dranken, china produceerd wel wijn en hier in Sabah te koop zoals van andere landen. Doch Malaysia en Sabah is niet geschikt voor wijn verbouwing. tussen haakjes ook deze group of de andere religie drink het ook graag doch verdoken doen ze het.

Bernard

• jenny.hmns

Hoi Bernard,

Op Penang en ook in KL is veel wijn te koop.

In de grote winkelcentra ook hele dure Franse wijn.

Maar wijn gemaakt van druiven uit Maleisie, daar gaat het om.

Een paar jaar geleden stond in KL in die Mall met die sphinxen ervoor, weet zo gauw niet meer hoe die heet, een grote stand met “wijnen” maar gemaakt van bv ananas, mango enz.

Daar kreeg ik toen de eerste informatie, maar kwam dus niet verder dan “de Chinees” op Penang;-)

Iemand die meer weet, graag

groetjes uit nat, zacht Nederland

(warmste nacht sinds 112 jaar!)

• Olaf uit KK

Hoi Jenny,

Volgens mij ben ik eens op een Wijn website van jou terecht gekomen, klopt dat. Volgens ben jij niet zo maar een kenner, maar… een echte kenner.

Kun je me die link eens plakken, zodat we er een kijkje kunnen nemen. Weet niet meer hoe ik er de vorige keer op kwam, en.. misschien zit ik er wel helemaal naast.

Ik weet inderdaad niet of ons klimaat wel geschikt is voor druiven, is het hier niet te nat?

Vriendelijke groet,

Olaf uit KK

• jenny.hmns

Hoi Olaf,

Je hebt een goed geheugen.

Ik ben niet zo zeer een wijnkenner, ik verzamel al 41 jaar wijnetiketten.

Het product interesseert me en omdat ik veel vrienden met dezelfde hobby heb, wisselen we informatie uit.

Zoals jij wel, maar anderen misschien niet weten, een kleine introductie:

wij man, dochter en ik hebben een klein half jaar in Maleisie (KL in de buurt van Bangsar) mogen wonen omdat mjn man een opdracht kreeg bij Malaysia Airlines, bij de bouw van het nieuwe vliegveld.

Dat is alweer 15 jaar geleden (wat vliegt de tijd!) en we zijn er sindsdien vele malen terug geweest voor vakantie.

Aan de ene kant ken ik Maleisie als inwoner, aan de andere kant hebben we helaas erg weinig kunnen zien van het land, domweg omdat er gewerkt moest worden en onze dochter ging naar school.

Omdat ik af en toe heimwee heb, kom ik kijken op dit PB, maar ik word een beetje moe van de vragen.

Ik heb soms het gevoel als ik een maand niet kijk, staan er weer dezelfde vragen op, dus ben ik afgehaakt.

Vragen als wat voor weer, dat kun je overal vinden, je zit in de tropen dus ja het kan er enorm gieten, soms een halve meter water in een kwartier, maar dat is zo weer weg en het blijft warm.

Is Maleisie natter dan Indonesie (OK per eiland verschilt dat misschien) ?

Er komt zelfs wijn uit Nederland !

Ik zal ondertekenen met url dan kun je kijken

groetjes uit Nederland

Jenny

• Netty

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt dat Chinezen geen wijn drinken, maar ik ken ze anders

hier aan de oostkust van Maleisie, kan je vol op wijn kopen, goeie wijn! En die wordt niet alleen door westerlingen gekocht, maar vooral door de Chinese bevolking!

Chileense wijn, Australische wijn ik heb zonet nog een fles zuid Afrikaanse wijn gekocht, gewoon in de supermarkt, schappen vol!

Mijn Chinese vrienden drinken ook wijn, kennen de goeie wijnen en genieten van een fles of wat per avond

Een aantal van mijn Maleise vrienden drinken “druivensap”, op fles gerijpt….als je begrijpt wat ik bedoel, thuis achter gesloten deuren.

Je kunt dus stellen dat er in Maleise best wel wijn gedronken wordt.

Het zelf hebben van wijngaarden, of een enkele plant/wijnstok heb ik nog nooit gezien, wel gehoord dat het hier en daar wel geprobeerd is, maar of dat wat heeft opgeleverd, dat durf ik niet te zeggen,

Het zou best mogelijk kunnen zijn dat het in the Cameron Highlands kan, maar hier langs de kust is het te heet en te vochtig.

• Olaf uit KK

Hoi Jenny,

Ja, dat was het, etiketten. Heb de website eerder gezien, interessant zon verzameling. Leuk ook, als je naar al die chateaus toe gaat en zo. Lijkt me een leuke hobby.

Wat het prikbord betreft, tja.. wat zal ik daar van zeggen. Ik denk dat het aanbod van forums tegenwoordig veel groter is. Vroeger had je dit forum en die van Ben, nu zijn er veel meer, Ik neem er niet de tijd voor om alle fora af te struinen, Ik blijf bij dit forum. Hopelijk, als we kwaliteit posten en antwoorden, wordt het misschien wel weer wat gezelliger, Heimwee naar de tijden van Marjolein, Eric, Ilya, Saar, en alle anderen die toen regelmatig hier te vinden waren (ook jij, Netty en Danny en nog vele anderen)

Maar goed, dat was vroeger, tijd gaat snel, volgens mij kwam ik pas op dit forum in 2003/2004, niet zeker.

Nou.. ik drink geen wijn, geen alcohol, lust het gewoon niet, geef mij maar een Coca-Cola .

Vriendelijke groet,

Olaf.

• Danny

Ja Olaf vroegâh, toen alles “beter” was, in ieder geval anders.

Dat geldt helaas ook in Maleisie en niet alleen voor dit prikbord. Wij komen hier al vanaf 1989, hebben hier gewoond in 1997, 1998 en vanaf 2006 tot nu, in plaatsen als Kuala Lumpur, Penang, Kuantan en Mentakab.

Wat wij (Danny en Netty) helaas moeten constateren, dat er in Maleisie een toenemende intolerantie is tussen rassen en religies.

Dat merk je met name als je praat met Chinese, Indiase en ook moslim vrienden, die hier zijn geboren en getogen. De samenleving verhardt, de islam wordt fundamenteler nageleefd, het straatbeeld verandert. Het gaat allemaal heel geleidelijk, als toerist zie je dat niet maar als je hier lange tijd woont, dan zie je en merk je het wel.

Het wordt tijd om ons verblijf te heroverwegen en MM2H aan de wilgen te hangen, voordat er geen non-halal meer te koop is.

Proost, we trekken nog een fles wijn open (een merlot 2011 van Lindemans).