Van Borneo naar Kalimantan

  • ferd

    Hoe komen we goedkoop van noord of zuid Borneo naar Balikpapan, Bandjamasin of Samarinda?

    Vliegen blijkt namelijk te duur voor ons, backpackers.

    Er blijkt wel een boot van Kuching naar Pontianak -maar hoe verder- en vanuit het noorden nog ondudelijk.

    Wie heeft goede raad?

  • Olaf uit KK

    Beste Ferd,

    Ik heb het nooit zelf gedaan, maar.. volgens mij zijn er slechts 2 verbindingen:

    Kuching - Pontianak, 10 uur met de bus.

    Tawau - Tarakan, met de boot.

    Volgens mij is dit mogelijk, naast vliegen.

    Vliegen, prijs valt toch wel mee dacht ik:

    Kuching naar Pontianak, MH3813 etd/eta 0830/0815uur kost nu voor 11 juni een RM174pp (een 45 Euro pp.)

    Tawau naar Tarakan, MH3141 etd/eta 1210/1250uur kost nu een RM134pp incl taks.

    Lijkt mij niet te duur, maar wel veel gemakkelijker.

    Vluchten kun je gewoon boeken via de website van Malaysia Airlines.

    Ten tweede, hoe eenmaal verder. Tja.. je moet niet vergeten dat het bijvoorbeeld Noord-Borneo (Sabah) al twee keer groter is dan Nederland, en dat Kalimantan enorm is. Afstanden kunnen natuurlijk allemaal met lange afstandbussen gedaan worden vanuit de grote steden, maar vliegen is vaak veel eenvoudiger. Ik zou vanuit Pontianak of Tarakan verder vliegen, niet over de weg verder reizen.

    Sorry, kan je met het tweede gedeelte van je vraag niet echt verder helpen.

    Als ik de map erbij pak, wouw, Pontianak naar Samarinda of Balikpapan, dat is in de breedte heel Borneo over, no way dat je dit overland kunt doen. Zelfde van Tarakan naar Samarinda / Balikpapan. Van Samarinda naar Balikpapan lijkt me wel mogelijk. Echt, je praat over giga afstanden, gewoon vliegen.

    Vriendelijke groet,

    Olaf.

  • ferd

    Olaf uit KK,

    Dank voor je reactie. Met overiege tips bedoel ik o.a. dat we met onze ca drie weken Borneo/Kalimantan wellicht wel tijd kunnen inruimen om nog net wat meer te zien van dit reuzen eiland, vandaar een poging om bv naar een geheel ander -Indonesisch- deel te gaan en daarbij leek het mij goed om te vragen naar Balikbapan of wellicht enkele andere plaatsen -de meest interessante?-; het kan ook zo zijn dat plaatsen in het noor of zuid Maleisische deel (Borneo) helemaal niet zo verschillen van de Indonesische, noch aan de kust noch in het binnenland. Kortom wat missen we nou echt van Kalimantan (Indonesie) als we -eenmaal ‘klaar’ met Borneo- nog een weekje wat extra kunnen doen aan Indonesische zijde?

    groet,

    Ferd

  • Olaf uit KK

    Beste Ferd,

    Er zijn weinig mensen op dit forum, die ervaring hebben over het Indonesische gedeelte van Borneo.

    Ik heb verschillende reisprogrammas gezien over Kalimantan, waar toch ook zeer interessante natuurparken zijn. Maar… als ik dan zie, de moeite die je ervoor dient te doen om er te geraken, dan.. haak ik af.

    Denk dat je beter je vraag kunt stellen, op een Indonesisch Forum. Wellicht dat daar mensen zijn die wel in Kalimantan geweest zijn, en je dus verder kunnen helpen.

    Vriendelijke groet,

    Olaf.