Eerste keer Maleise drie weken

  • Droom2014

    In de zomer (juli) van 2014 willen wij als gezin (oudears, zoon van dan 19 en dochter van dan 16) een reis naar Maleisie gaan maken (20 dagen). Bij het bekijken van de mogelijkheden komen er al div vragen naar boven, hier komen ze:

    -we willen beginnen in Kuala Lumpur en dan vervolgens naar Cameron Highlands, Tamar Negera en the Perhentians

    Per bestemming willen we er echt de tijd voor nemen, dus daarom liever niet teveel bestemmingen.

    -Hoe kunnen we het beste van bestemming op bestemming komen? Auto huren, bus, minibus (wat wordt daar overigens onder verstaan?)??

    -Wat moeten we hier al boeken/regelen en wat kan, ook in het echte hoogseizoen, ter plekke (zonder dat het het ter plekke al teveel tijd kost want we willen ter plekke vooral genieten)? Hierbij denk ik aan: hotels, vervoer tussen de bestemmingen (ook boot nr Perhentian) excursie etc op de verschillende bestemmigen. Als je eindigt op Perhentian moet je dan terugvliegen naar KL?

    -stel we huren een auto. Hoe zijn de wegen? Rijd je op de route die wij willen dan ook door de bergen…afgronden….brrrr?

    -wat zijn DE excursies die we op de verschillende bestemmingen echt gedaan MOETEN hebben?

    Veel vragen he, ik zou dolblij zijn met wat antwoorden. Heel veel dank alvast!

    Gr

    Linda

  • NBB3

    Ik denk dat niks zo fijn is al je eigen vervoer hebben tijdens zo'n familie-reis. De kosten zijn dan weliswaar iets hoger dan wanneer je busjes en shuttles pakt enz, maar zo'n reis zal je niet jaarlijks doen denk ik, dus maak er een feest van.

    Ding flink af met het verhuurbedrijf - niks te verliezen. De wegen zijn gewoon prima, zij het niet altijd meerbaans. Maar de snelheiden zijn ook een stuk minder dan bij ons in Nederland, dus het is allemaal te doen. Afgronden zoals de Pyreneen zul je niet tegenkomen, wel hoger gelegen wegen uiteraard.

    Qua excursies wordt zo veel geboden in Maleisie, daar zou ik even een paar uurtjes op Googlen, dan weet je meer dan je hier zult lezen.

    Wel zou ik proberen zo veel mogelijk vooraf te reserveren, want juli en augustus, en inmiddels ook september, zijn doorgaans piektijden.

  • Droom2014

    Dank je wel hoor. Wij gaan de komende tijd flink googlen zodat we een inschating kunnen maken hoeveel tijd we per bestemming nodig hebben zonder te hoeven racen. Ook zijn we op zoek naar het mooiste (wel betaalbaar natuurlijk) hotel/resort op Perhentian Besar waar je vanuit je kamer zo het strand op stapt. Lijkt ons zoooo mooi….. Kun je overigens op dit eiland bv ook parasailen etc?

    Bedankt weer hoor!

    Gr

    Linda

  • bernard.bauwens@gmail.com

    Hoi,

    West-Maleisië beschikt over een uitstekende verkeersinfrastructuur met tal van autowegen waar overigens tol dient betaald te worden. Houd er rekening mee dat er links wordt gereden en dat andere verkeers- en voorrangsregels gelden dan in België. U dient steeds op uw hoede te zijn voor onverwachte manoeuvres van andere bestuurders. Het verkeer in de hoofdstad en in andere belangrijke steden is zeer druk en soms chaotisch. Niet iedere weggebruiker respecteert de verkeersregels. In Kuala Lumpur kan u gebruik maken van twee metronetten en een monorail. Er is ook een snelle treinverbinding tussen het Centraal Station en de luchthaven (KLIA express). De stadsbussen zijn comfortabel en betrouwbaar. Hoewel modern en comfortabel, blijft het openbaar vervoersnet in de steden dun gespreid en beantwoordt het niet aan de reële noden van noch de bevolking, noch de toeristen. Diverse busmaatschappijen onderhouden vaste routes voor de verbindingen tussen de grote steden, en ook naar Singapore en Thailand. Het verdient evenwel de voorkeur kleinere maatschappijen met VIP busjes te nemen voor langere trajecten, hun prijzen blijven redelijk, bovendien wordt meer comfort en een snellere reistijd geboden. Inderdaad, sommige maatschappijen nemen het niet zo nauw met het mechanisch onderhoud van hun bussen en hebben chauffeurs in dienst die weinig zijn opgeleid. Na enkele spectaculaire ongevallen, hebben de autoriteiten ingegrepen en enkele van de zwartste schapen “tijdelijk” uit het verkeer genomen.

    Het beste is prive transport als u niet zo vertrouwd bent met rijden achter het stuur rechts, en indien u een wagen hurt vraag een GPS. Sabah en Sarawak zijn de wegen niet zo goed en met vooral veel putten onderweg. vooral Sandakan KK. Op google kunt u veel vinden.

    Bernard

  • Droom2014

    Dank voor je uitgebreide toelichting Bernhard. Met de VIPbusjes bedoel je vervoer zoals je dat bv. Bij HANtravel kunt regelen?

    En weet je (of iemand anders) nog nog wat te vertellen over mijn vragen mbt Perhentian? Ik hoop het! Ik heb overigens ooit op het AllesAmerika-forum gezeten en daar waren veel meer mensen actief. Als je daar een vraag stelde had je binnen een dag zeker vijf reacties. Hier is dat een stuk minder helaas. Wsl omdat er minder mensen naar Maleisie gaan dan naar de USA.

    gr

    Linda

  • bernard.bauwens@gmail.com

    Hoi Linda,

    over Perhentian weet ik helaas niet veel, daar ik in Sabah woon. als ik u was zou ik googlen en prober wat te vinden over het eiland.

    U kan ook een person aanschrijven die in KL woon en gids is haar naam is Deanna als u haar aanschrijf doe zeker de groeten van Bernard uit Sabah dan zal ze antwoorden, daar ze een gids is met jaren ervaring kan ze u wel raad geven. email is deanna.how@gmail.com en kijk eens op deze website

    http://www.perhentian-island.com/getting_there.htm

    altijd welkom met vragen.

    Bernard

    www.bernard-borneo.com