TIPS wildlife Maleisië

• Ndn

Lieve mensen,

Ik wil deze zomer naar Maleisië. Het wordt de eerste keer in Azië. Ik ben voorheen op Curacao geweest en veel van Europa gezien.

Wij hebben via het reisbureau een samengestelde reis laten maken. Voor begin juli. De prijs voor 16 dagen kwam uit op ongeveer 4500 euro voor 2p. Duur??

Wij zijn niet gewend om weinig vooraf te plannen of überhaupt iets zonder de hulp van een reisbureau te organiseren..

De interesse voor deze vakantie gaat vooral uit naar natuur, duiken, jungle, wildlife, witte stranden en een klein beetje cultuur ivm fotografie!

Sipadan, jungle Borneo en het liefst zo veel mogelijk opties op echte wildlife te kunnen zien.. Aangezien we in het hoogseizoen gaan zal het er druk en vol zijn.. wat uiteraard de kans op wilde dieren etc sterk verminderd

Hebben jullie tips??

Graag jullie hulp!

Groetjes Nadine

• paul74

Waarom niet zelf alles regelen zoals jullie altijd doen zoals je aangeeft?

Dat kan ook in Maleisie/Borneo prima hoor, ook in het hoogseizoen! :)

Wij zijn in Sabah geweest en daar heb ik wel de volgende tips voor je : voor een zekerheid om wild te zien moet je naar de Kinabatangan-rivier zijn , voor een echte primaire jungle Danum valley en voor een TOPduiklocatie moet je naar Sipadan.

Gr. Paul

• bernard.bauwens@gmail.com

Hoi,

begrijp het niet goed, eerst te duur en u heeft wel de duurste plaatsen aan. Waarom niet Tabin? is iets goedkoper, en het Sipadan. ook duur waarom niet Mantani?

Kinabatangan-rivier keuze in overvloed daar.

Bernard uit Borneo

• NBB3

Of het duur i, is niet direkt te zien, want het ligt aan een aantal factoren die we nog niet weten, maar zo op het eerste oog is het in ieder geval sowieso niet het voordeligste pakket. Vergeet ook niet dat de Euro de laatste tijd flink in waarde is gestegen.

Afijn, als je nog niet hebt geboekt, dan zou ik nog eens even nadenken of je dit pakket wel wil. Is e.e.a. wel al geboekt, dan kun je maar beter gewoon genieten :)

• Olaf uit KK

Beste Nadia,

Inderdaad, het is moeilijk om prijzen te vergelijken, maar als Danum Valley is aangeboden en duiken in Sipadan, dan gaat daar al een groot gedeelte van het budget naar toe.

Ik zou zeker voor het hoogseizoen alles vastleggen, want als je in juli reist, en ter plaatse dan nog Danum Valley wenst te boeken, dan zit het toch al lang volgeboekt. Elk jaar wordt het moeilijker, er zijn slechts 24 chalets, dus.. vol is vol. En Danum is na 1 April 2014, weer een paar hondert RM duurder geworden.

Zeker als je maar een 16 dagen gaat, zou ik goed plannen. Neem gerust contact op, kan je misschien verder helpen.

Olaf uit KK.

• paul74

Tabin is ook zeker leuk maar vind ik totaal niet te vergelijken met Danum ….. Danum is natuurlijk wel erg kostbaar maar ik zou het voor geen goud gemist willen hebben.

Ik ben een echte duiker en dan vind ik Sipadan wel een must. Voor als je wil snorkelen (wat volgens mij bij Sipadan ook niet mogelijk is) zijn er inderdaad genoeg andere alternatieven.

• Ndn

Bedankt voor de info! Ik heb Danum niet genoemd. Voor mij maakt het weinig uit als we sowieso een mooie plek hebben voor de duiken, een dag of twee mooi strand en de rest de jungle in. Het liefst het minst toeristisch natuurlijk. Wij gaan proberen ter plekke meer te boeken tenzij echt aangegeven wordt dat het dan vanwege het hoogseizoen snel volgeboekt zal zijn.

Groetjes

• paul74

Als je wilt gaan duiken bij Sipadan dan zeker wel ruim (een paar maanden vantevoren) boeken, anders ga je gegarandeerd naast de permits vissen.

Duiken via scubajunkie is wel een aanrader. Staff is niet echt heel gezellig maar het is wel allemaal prima geregeld.

• NBB3

paul74 Schreef:

——————————————————-

> Als je wilt gaan duiken bij Sipadan dan zeker wel

> ruim (een paar maanden vantevoren) boeken, anders

> ga je gegarandeerd naast de permits vissen.

>

Idem dito hotelkamers, excursies en transport (bussen, binnenlandse vluchten, veerboten enz) zeker in juni, juli, augustus en september: de drukste maanden van het jaar.

Vergeet niet dat de verwachting voor 2014 hoog gespannen zijn a.g.v. de “Visit Malaysia Year” campagne.

Overigens verwacht men dat Maleisie ook door de gestaag verbeterende economische vooruitzichten in de wereld en de relatief gunstige Ringgit weer een populaire bestemming zal worden in 2014.

• paul74

:) dat ben ik niet helemaal met je eens. Al heb je natuurlijk geen garanties dat het overal lukt in die maanden maar wij hebben toen nergens een ‘nee’ gehoord.