moeilijk

  • Olaf uit KK

    Beste Paul,

    Sepilok is onderdeel van het Kabili Forest Reserve, dacht iets van 4000ha ongerepte jungle, en… hierin is het Orang Utang Opvangcentrum gevestigd.

    Waar ik jullie niet over hoor is, dat je hier prima jungle wandelingen kan maken, zonder Ranger.

    Bijvoorbeeld het Rainforest Discovery Centrum, kun je prima wandelingen maken, ook een nachtwandeling kun je hier bij de kassa makkelijk regelen (RM30pp, gaat er een gids, en een spotter mee). Nachtwandeling kan ook in Sepilok worden geregeld.

    Het opvang centrum is een ‘must see’, maar ik ontmoet veel mensen, die het Opvangcentrum in Sepilok als het hoogtepunt van hun reis zien (ehh??). Kijk.. die komen teleurgesteld terug uit Sepilok. Sepilok is helemaal geen probleem, als je er maar niet teveel van verwacht. Tuurlijk is het een hotspot van toeristen, en de prijs.. tuurlijk, maar… als je daarne een cruise hebt over de Kinabatangan, dan.. is dat allemaal weer helemaal vergeten.

    Ik zou dus zeker een 2 nachten in Sepilok overnachten, en daarna pas een safari doen van 3D/2N.

    Je hebt zeker gelijk, dat er heel veel gekapt is, en dat er erg veel plantages zijn. Maar.. als je er midden in staat, ervaar je de schoonheid niet. Daarom begrijp ik die negativiteit rondom Sepilok niet zo. Men wil toch jungle? Nou.. je staat er middenin. Kijk niet naar de apen, ga op de achterste rij zitten, kijk naar die man met die grote verrekijker, zeker dat je heel wat meer te zien krijgt dan enkel de Orang Utan, maar.. je moet het leren zien, en waarderen.

    Mooie van Sepilok, de parkeerplaats staat helemaal vol met bussen, autos en taxis. Een half uur later, is alles leeg en weg. Geen toerist meer te bekennen, ga het centrum in, registreer en loop de tocht naar de Mangrove, dacht een 4,5 - 5km trek. Toeristen, waar??

    Sepilok, moet eigenlijk gesplitst worden, de naam van het opvangcentrum, en de naam van het gebied waar je bent. Ik begrijp, dat jij het over het centrum had, maar… de lezers, denken dan dat ze het hele gebied maar moeten mijden (ehh.. lange of korte ij?). Vandaar mijn relaas.

    Vriendelijke groet,

    Olaf.

    Ps, een must see, omdat wijzelf (de Nederlanders) de grootste boosdoeners zijn geweest. Unilever (palmolie plantages, die ze allemaal verkocht hebben, want het was ineens niet meer zo groen), maar ook in de houtkap waren wij sterren. Sepilok laat ons zien, wat wij de beesten hebben aangedaan. Helaas dus een must see.

  • paul74

    Hallo Olaf.

    Klopt ik had het alleen over het opvangcentrum. Leveren echt heel goed werk daar maar een hoogtepunt van je reis gaat het niet worden in mijn ogen. :)

    Ik wil totaal niet negatief over ook maar iets overkomen want heb de vakantie van mijn leven (tot nu toe) in Sabah gehad maar als mensen het over het opvangcentrum hebben als een van hun highlights voor de reis wil ik dat wel graag wat temperen.

    gr. Paul

  • hanszegers

    Hallo allemaal,

    Toch nog behoorlijk wat reacties gelukkig, had ik niet verwacht met misschien standaardvragen die ik vast wel ergens op het forum had kunnen vinden….

    Maar ik had ook al mn bedenkingen met Sepilok maar nu ik lees dat er meer is ga ik t zeker overwegen!

    Was in Thailand ook met de Tiger Temple, was een erge tegenvaller!!

    Ik heb de Lonely Planet besteld dus die kan ik ook op het gemakje lezen en ondertussen eens kijken voor 2 tickets, iemand nog tips wat het makkelijkste is en/of het goedkoopste?

    Enne Olaf, over welke safari heb je het of er zijn er heel veel zeker of heb je aanraders?

    We beginnen er in ieder geval steeds meer zin in te krijgen, na al die verhalen en foto's en filmpjes!!

    Bedankt allemaal,

    Groetjes Hans

  • bernard.bauwens@gmail.com

    Hoi,

    Ja er was veel houtkap in het verleden, dankzij het westen die palm olie nodig had, doch heden is hourkap minder en 40% is jungle, doch de jungle kan men zien en genieten als er met de 4x4 naar toe gereden worden, de tour agenten beiden die niet aan ofwel veel de duur. Zoals Inbak Canyon of de weg van Pitas naar Hotsprings langs het park Kinabalu, veel jungle en met wat geluk dieren. De andere plaatsen zijn er voor touristen en zoals Sepilok iets de duur in ingangeld, beter het geld halen van deze die de natuur hebben gekapt. Of KLM die ook gebruikte palm olie gebruikt dus houtkap daarvoor.

    Bernard uit Borneo

  • Olaf uit KK

    Beste Hans,

    Safari, noemt men eigenlijk de cruises langs de Kinabatangan rivier, dat kan met boot vanaf Sandakan, naar Abai en Sukau, of met de auto naar Sukau of Bilit.

    Er zijn zeer daar vele lodges, en ook beschreven in de LP. Het gaat om de ochtend en namiddag cruise, dan zie je de vele dieren, waaronder de niet te missen neusaap, die enkel hier in Borneo voorkomt (Proboscis). Zou hier een 3D/2N voor nemen.

    Je kunt dit ter plaatse boeken, of vooraf bij een reisburo, dat hangt helemaal af van het type reiziger. De een doet het graag ter plekke, de ander heeft het nu eenmaal graag vooraf geregeld.

    Vriendelijke groet,

    Olaf.

  • Olaf uit KK

    Beste Paul,

    Helemaal goed, prima reactie.

    Groet Olaf.

  • bernard.bauwens@gmail.com

    Hoi,

    Met wat geluk zie u deze langs de revier Kinabatagan, safari per wagen Tabin of Danum.

    In Thailand heef ik u een website voor Bankok

    http://www.walkinbangkok.com/

    In Sabah

    http://www.thelastfrontierresort.com

    http://www.sabahtea.com.my

    http://www.tabinwildlife.com.my

    Bernard

  • willy schurink

    2 jaar geleden 3 weken naar Maleisie geweest in mei. op mijn gemak rondgereisd langs de volgende route:

    Kuala Lumpur (vergeet niet Alor street voor verrukkelijk eten)

    Malaka

    Cameron Highlands

    Perhentian Islands

    Kota Bharu

    Penang

    Kuala Lumpur

    Veel plezier alvast

    Willy Schurink