Beste Paul,
Sepilok is onderdeel van het Kabili Forest Reserve, dacht iets van 4000ha ongerepte jungle, en… hierin is het Orang Utang Opvangcentrum gevestigd.
Waar ik jullie niet over hoor is, dat je hier prima jungle wandelingen kan maken, zonder Ranger.
Bijvoorbeeld het Rainforest Discovery Centrum, kun je prima wandelingen maken, ook een nachtwandeling kun je hier bij de kassa makkelijk regelen (RM30pp, gaat er een gids, en een spotter mee). Nachtwandeling kan ook in Sepilok worden geregeld.
Het opvang centrum is een ‘must see’, maar ik ontmoet veel mensen, die het Opvangcentrum in Sepilok als het hoogtepunt van hun reis zien (ehh??). Kijk.. die komen teleurgesteld terug uit Sepilok. Sepilok is helemaal geen probleem, als je er maar niet teveel van verwacht. Tuurlijk is het een hotspot van toeristen, en de prijs.. tuurlijk, maar… als je daarne een cruise hebt over de Kinabatangan, dan.. is dat allemaal weer helemaal vergeten.
Ik zou dus zeker een 2 nachten in Sepilok overnachten, en daarna pas een safari doen van 3D/2N.
Je hebt zeker gelijk, dat er heel veel gekapt is, en dat er erg veel plantages zijn. Maar.. als je er midden in staat, ervaar je de schoonheid niet. Daarom begrijp ik die negativiteit rondom Sepilok niet zo. Men wil toch jungle? Nou.. je staat er middenin. Kijk niet naar de apen, ga op de achterste rij zitten, kijk naar die man met die grote verrekijker, zeker dat je heel wat meer te zien krijgt dan enkel de Orang Utan, maar.. je moet het leren zien, en waarderen.
Mooie van Sepilok, de parkeerplaats staat helemaal vol met bussen, autos en taxis. Een half uur later, is alles leeg en weg. Geen toerist meer te bekennen, ga het centrum in, registreer en loop de tocht naar de Mangrove, dacht een 4,5 - 5km trek. Toeristen, waar??
Sepilok, moet eigenlijk gesplitst worden, de naam van het opvangcentrum, en de naam van het gebied waar je bent. Ik begrijp, dat jij het over het centrum had, maar… de lezers, denken dan dat ze het hele gebied maar moeten mijden (ehh.. lange of korte ij?). Vandaar mijn relaas.
Vriendelijke groet,
Olaf.
Ps, een must see, omdat wijzelf (de Nederlanders) de grootste boosdoeners zijn geweest. Unilever (palmolie plantages, die ze allemaal verkocht hebben, want het was ineens niet meer zo groen), maar ook in de houtkap waren wij sterren. Sepilok laat ons zien, wat wij de beesten hebben aangedaan. Helaas dus een must see.