Beste NBB3,
Na mijn Maliau avontuur, ben ik immuun voor bloedzuigers, haha.
Het beste, kun je een lichte kleur broek dragen, dan zie je ze het besten. Mijn ervaring is, dat de meeste bloedzuigers bij de voet/schoen blijven zitten. Je hoeft ze alleen te verwijderen, als ze omhoog kruipen. Want… als ik ze continu had dienen te verwijderen, dan was dit geen doen geweest, en kom je niet aan lopen toe. Wel belangrijk, dat je anti bloedzuiger sokken draagt, want.. die beschermen je voeten. Sokken over de broeks pijpen helpt niet, ik heb een foto waarop een bloedzuiger dwars door de sok heen heeft gebeten.
Echter.. de meeste toeristen, zijn nu door bovenstaand verhaal zo bang, dat ze allemaal sokken gaan aanschaffen. Dat hoeft niet, want… op de normale gebieden, zul je geen bloedzuigers tegenkomen. En.. ach.. zie je er eentje, dan nog is het niet echt een probleem.
Je schrijft zelf al, dat ook jij iets speciaals deed, en.. dus niet op de normale paden bleef, en.. dan.. bingo, bloedzuigers.
Nu maakt mijn schoonmoeder bloedzuiger sokken, als je wil dat ik een paar naar je toestuur, dan.. stuur je adres maar naar mijn email.
Leuk om te lezen, dat tabak helpt, maar.. toch ook weer niet, want.. er zaten toch zuigers, hoop nog niet vast, haha.
Groet,
Olaf.
Ps, Maliau Basin, is een 5D/4N, waarvan 3 dagen hardcore trekkings, van 10 uur of meer per dag zijn. Niet voor de gewone toerist.