meenemen naar Maleisië

  • droom 2014

    Ik ben een beetje begonnen met wat we mee willen nemen naar Maleisie (het moet voor vier personen (volw) in 3 koffers passen…). We gaan naar KL, CH, TN en Perhentian.Wat ik me afvraag…heb je voor Perhentian waterschoentjes nodig, of anders voor ‘iets’ in TN?Hebben we voor TN voldoende aan een lange broek in sokken doen tegen bloedzuigers??Wat moeten we aan hulpmiddelen meenemen naar ‘de tropen’? Hierbij denk ik aan bv Deet, wat nog meer?? Nog meer ‘vergeet dit vooral niet mee te nemen naar Maleisie’-tips zijn zeer welkom! Alvast bedankt!!!!grLinda

  • Droom2014

    Niemand???

  • Olaf uit KK

    Beste Linda,

    Ach.. de meeste dingen die je meeneemt zijn natuurlijk allemaal vrij standaard.

    Lange broek in sokken doen, dat helpt niet echt tegen bloedzuigers, maar.. als je op de wandelpaden blijft, verwacht ik niet dat je er veel last van zult hebben. Ze bijten dwars door de sok heen, of gaan door de schoenvetergaten naar binnen. Nogmaals geen zorgen, denk niet dat je de sokken nodig hebt.

    Deet, tja.. het is pure gif. Gebruik zelf nooit iets tegen muggen, maar.. ieder mens heeft er meer of minder moeite mee. Ik zou gewoon een neutraal spuit of smeer middel nemen, zonder deet. Of toch deet, als je je daardoor veiliger waant.

    Poncho of regenjas, zeker niet vergeten. Ponchos kun je vaak ter plaatse kopen, van die zeer klein opgevouwen regenjassen zijn het. Na gebruik gooi je ze weg, scheuren meestal erg snel.

    Plastic zak, om snel je camera in op te bergen. Stel.. je zit in een bootje en krijgt een stortbui, waar laat je de camera? Snel in een plastic zak.

    Ik zou een stukje touw meenemen, en een paar knijpers, om snel even een lijntje te kunnen spannen om kleren te drogen. Beetje was poeder etc etc.

    Hoop dat je hier wat aan hebt, zijn er gerichte vragen, laat het ons weten.

    Vriendelijke groet,

    Olaf.

  • NBB3

    Ik ben met een local Gunung Kajang op geweest. Hij liet vertelde me dat tabaksbladeren tegen bloedzuigers helpt. Ik was best skeptisch en heb toen bij wijze van test 1 sok voorzien van roll-your-own tabak. Ik had op dit been weliswaar wel bloedzuigers, maar het aantal hier was echt een fractie van mijn andere been, waar het een compleet bloezuigerfeest was en ik continu moest stoppen om ze van me af te halen.

    Kortom: tabak.

    Verder helpt Citronella tegen mozzies.

  • Olaf uit KK

    Beste NBB3,

    Na mijn Maliau avontuur, ben ik immuun voor bloedzuigers, haha.

    Het beste, kun je een lichte kleur broek dragen, dan zie je ze het besten. Mijn ervaring is, dat de meeste bloedzuigers bij de voet/schoen blijven zitten. Je hoeft ze alleen te verwijderen, als ze omhoog kruipen. Want… als ik ze continu had dienen te verwijderen, dan was dit geen doen geweest, en kom je niet aan lopen toe. Wel belangrijk, dat je anti bloedzuiger sokken draagt, want.. die beschermen je voeten. Sokken over de broeks pijpen helpt niet, ik heb een foto waarop een bloedzuiger dwars door de sok heen heeft gebeten.

    Echter.. de meeste toeristen, zijn nu door bovenstaand verhaal zo bang, dat ze allemaal sokken gaan aanschaffen. Dat hoeft niet, want… op de normale gebieden, zul je geen bloedzuigers tegenkomen. En.. ach.. zie je er eentje, dan nog is het niet echt een probleem.

    Je schrijft zelf al, dat ook jij iets speciaals deed, en.. dus niet op de normale paden bleef, en.. dan.. bingo, bloedzuigers.

    Nu maakt mijn schoonmoeder bloedzuiger sokken, als je wil dat ik een paar naar je toestuur, dan.. stuur je adres maar naar mijn email.

    Leuk om te lezen, dat tabak helpt, maar.. toch ook weer niet, want.. er zaten toch zuigers, hoop nog niet vast, haha.

    Groet,

    Olaf.

    Ps, Maliau Basin, is een 5D/4N, waarvan 3 dagen hardcore trekkings, van 10 uur of meer per dag zijn. Niet voor de gewone toerist.

  • NBB3

    Olaf, het probleem met die tabak dat het niet echt makkelijk is aan te brengen. Na een tijdje valt het eraf, waardoor de bloedzuigers vanzelf in aantal stijgen. Maar netto waren het daar veel minder dan mijn andere been, dus er valt wat mee te winnen. Wellicht even experimenteren met het aanbrengen.

    Overigens zijn het net pieren, want ook bloedzuigers kunnen zich heel lang en dun maken, waardoor ze zich inderdaad ook gewoon door de fijne textielgaatjes kunnen friemelen

    Maar gelukkig dragen ze geen ziektemakers met zich mee. Kortom, het hoort erbij :)