Beste Elma,
Tja, de berg, velen die hem beklimmen en o zo vele reacties.
Ik denk dat de problemen met deze berg in drie categorieen op te splitsen is:
1) de conditie, hier ontbreekt het nog wel eens aan.
Het blijft een berg beklimmen en als dan in de reisgidsen staat dat dit makkelijk te doen is, dan denken de mensen zonder lichamelijke training dat dit gemakkelijk kan, niet dus.
2) Dan is er nog hoogteziekte. Iemand heeft er last van, of niet, daar kan niet voor worden getraind. Heeft niets met getraind heid te maken, staat daar geheel los van. Symptonen zijn gemakkelijk te herkennen, voel je je lekker klim je door, voel je je beroert, dan kun je niet meer klimmen. Enige remedie voor hoogteziekte is dalen, wordt je vanzelf weer beter. Gevaarlijk (ehh in normale omstandigheden, als je klimt mag je enkel klimmen als je niet aan een of andere ziekte hebt, dat moet je vooraf ook altijd lezen !!!) is het niet. Je bent snel genoeg weer beneden en uit de gevaren zone. (volgens mij is in 2003 een meisje overleden door slecht weer, en niet door hoogteziekte. Overigens zijn er maatregelen genomen. Zo kan het nu gebeuren dat er bij slecht weer niet geklommen mag worden, iets wat vroeger nooit zou worden gezegd, ook de persoonlijke controle (waar is men op de berg) is beter. (of het moet gebeurt zijn in de drie maanden dat ik nederland was).
3) Het weer. Tja, de meeste slechte ervaringen van mensen hangt vaak samen met het weer. Mooi weer, droge kleren, minder koud, positief klimweer, meesten halen dan de top. Minder weer, halen de meeste de top niet .
Nu het leeftijds probleem. Ik heb een neefje gehad die met mijn zwager de berg beklommen heeft, nergens last van gehad. Hij raakte zelfs als eerste smorgens de top aan. Ikzelf denk dat het met de conditie (beweeglijk heid) van kinderen wel goed zit, ze zullen ook minder spierpijn hebben.
Overigens, heb ik onlangs wel weer gehoord dat de prijzen voor accommodatie volgend jaar, weer hoger zullen zijn. Hmmm, zo goed is die accommodatie niet, dus de reden van de verhoging is mij onduidelijk, ik ga zeker bij SSL klagen, zodra iemand met mij wil klimmen .
Groeten uit Sabah.
Olaf.