vragen over reis met kinderen

• nina

In de zomer van 2012 willen we een rondreis maken met twee kinderen (10 en 13 jaar) door West Maleisië.We zijn er nog niet uit of het een groepsreis gaat worden of dat we bouwstenen gaan combineren en dan zelf gaan rijden. We hebben wat vragen over onze reis:

- We hebben laat vakantie (eind juli/ aug), dus dat betekent dat onze reis bijna volledig in de ramadan zal vallen. Wat merk je daar van?Worden we beperkt in bijvoorbeeld eten kopen of op straat eten of daar iets kopen?

- Is het verstandig om met twee kinderen op eigen gelegenheid te gaan middels bouwstenen van bv Maleisieonline?

- We willen graag naar het Noorden, Belum park. Kan iemand mij vertellen of dat de moeite waard is en of je een goede kans hebt om dieren te zien?

- Er schijnt een orang oetang opvang te zijn tussen Kuala Lumpur en Penang. Ik lees er weinig over. Is het de moeite waard om tijd voor uit te trekken?

Daarnaast zouden we adviezen willen over de plekken die we willen bezoeken. We willen zeker naar Kuala Lumpur, Cameron Highlands, Perhentian Islands, de olifanenopvang en Taman Negara Daarnaast moeten we een keuze maken tussen Melakka,de vuurvliegjes excursie, Penang, Langkawi en Belum.

Het liefst zouden we alles bezoeken. Maar ja, dat is wat te kostbaar voor 4 personen. Wat raden jullie ons aan? Wat mogen we zeker niet missen en wat kunnen we laten vallen omdat het bv al voorkomt op de plekken die we zeker aan gaan doen?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

Nina

• netty

Hi Nina

hoe lang ga je?

• Olaf uit KK

Beste Nina,

Ik zou de Orang Utans weglaten.

Bij Melacca hebben ze een A'famosa resort, en daar zaten ook Orang Utans.

Lees maar wat daar mee gebeurt is: http://www.freemalaysiatoday.com/2011/09/21/ngo-cries-foul-over-ill-treated-orangutans/

Orang Utans komen enkel in Sumatra en Borneo voor, dus.. niet in West Maleisie.

Indien je budget een andere keer wat verder reikt, dan… kom je de apen maar eens opzoeken bij ons in Borneo :).

Verder kan ik je van West Maleisie niets adviseren, maar… anderen kunnen dat gelukkig wel.

Vriendelijke groet,

Olaf uit KK.

• nina

De lengte van de vakantie hangt vooral af van de kosten. We denken aan ongeveer 2,5 week. Maar het komt niet aan op een dag meer of minder. We hebben drie weken vakantie.

Nina

• netty

Hi Nina

ik kan je alleen zeggen wat ik zelf weet en waar ik zelf ben geweest

KL natuurlijk, al is het alleen al om bij te komen, dingen te zien en aan het klimaat te wennen

in KL heb je geen auto nodig, alles is met openbaar vervoer te doen en taxi

de olifantenopvang is erg leuk voor de kinderen, 's middags vanaf lunchtijd begint het geloof ik, dat zou je hier wel ergens op kunnen zoeken, (de zoekfunctie gebruiken) ong. een uurtje tot anderhalf uur rijden van uit KL, langs de weg naar de oostkust

duiken is het best te doen aan de oostkust van Maleisie, er zijn verschillende leuke eilanden in die omgeving.

Belum park ben ik nooit geweest,

Melacca is in een middag te doen, misschien een excursie vanuit KL op een dag

Cam. Highlands is lekker koel en ook intressant voor de kinderen om te zien

over de vuurvliegjes kan ik je ook niet in adviseren, in de loop der jaren heb ik er genoeg gezien zomaar….want als je geluk hebt zie je ze door heel Maleisie 's avonds.

Penang is meer “stads” met meer winkels en lekker eten, mooie gebouwen en drukte en Langkawi is meer oerwoud en “dorps” in vergelijking met Penang, maar ook onwijs mooi, meer relaxed

je kunt heel gemakkelijk zelf rijden, de wegen zijn erg goed te doen, links rijden heb je zo door.

in KL is het druk, vooral de brommertjes op de snelwegen is wennen, die slingeren echt overal langs en tussendoor, maar verder moet het geen probleem zijn

van de ramadan is hier en daar wat te merken, Maleise eethuizen zijn overdag dicht, maar Chinees en Indiaase restaurants zijn open.

's avonds kan je een hele restaurants (incl de Mac) vol zien met mensen met een bord eten voor zich die wachten tot het zonsondergang is, ze krijgen een smsje of er gaat een bel of zo en dan vallen ze aan…..

ze zijn over het algemeen genomen wat trager in die tijd, leven meer ‘s avonds en ’s nachts, eind van de middag vindt je overal marktjes waar ze eten verkopen en vooral ladingen snoep, sommige komen in de tijd van vasten kilo's aan!

in Penang zie je bijv. niemand uit Saoudi Arabië, dan is er geen burka te bekennen, terwijl het soms in april zwart ziet van de burka's.

misschien kunnen anderen nog wat meer info geven, in ieder geval al veel plezier met de voorpret

gr

• nina

Bedankt voor het verhaal. Door dit verhaal ben ik wel klaar met de orang oetangs in West Maleisie! We bezoeken ze liever puur natuur. Wat een triest verhaal. En Borneo gaan we zeker ooit bezoeken, maar dan ws zonder kids. Malaria -pillen en kinderen zien wij niet als een goede combinatie. Dus wij reizen erg graag, maar bezoeken gebieden waar de kans op malaria niet zo groot is.

Nina

• bink@binkjereisbutler.nl

Beste Nina,

De ramadan ga je zeker merken in Maleisië, maar je kan wel gewoon rondreizen en je kunt wel alles kopen. Maleisië is echt een mix van bevolkingsgroepen waaonder ook veel chinezen en indiërs. Zij houden zelf voor een groot deel ook geen ramadan. De westkant (Kuala Lumpur) is het modernst en het minst streng islamitisch. De oost kant waar de perithian eilanden liggen is veel traditioneler en strenger. Daar denk ik dat je er het meeste rekening mee moet houden. Het is wel verstandig om steeds goed te kijken en te vragen of je overdag wel of niet kunt eten of drinken op een bepaalde plaats.

Voor de keuzes die je nog moet maken zou ik in de afweging tussen Penang en Langkawi de laatste aanbevelen. Penang geeft veel minder het tropische eiland gevoel door de grote van het eiland en de directe verbinding met het vaste land.

Maleisië is heel goed zelfstandig te doen. Je kunt met een huurauto veilig door het land en de wegen zijn goed. Met name aan de westkant heb je ook goede snelwegen.

Vanuit Londen en Parijs kun je met Airasia relatief goedkoop naar Kuala Lumpur vliegen. Je moet dan wel naar Parijs rijden maar met 4 personen kan het je wel een paar 100 euro besparen. www.airasia.com.

In plaats van de perinthian eilanden kun je ook voor tioman kiezen. Dat is zeker zo mooi en ligt makkelijker in de route als je ook al Taman Negara bezoekt.

mvrgr

Bink

Je ReisButler

www.binkjereisbutler.nl

• Gerard

Nina, aanrader in KL de “hop-on-hop-off”bus. Als ik het mij goed herinner kun je een “gezinskaart” kopen. De bus rijd de hele dag door Kl van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid, je stapt uit en weer op waar je wilt. Probeer hotel te vinden in de buurt van chinatown. zit je lekker centraal. Wij zaten in swiss garden dan loop je zo naar chinatown en zijn ook de winkelstraten op loopafstand.

Wij zijn al diverse malen in Maleisie geweest. De eerste keer route uitgestippeld, hotels geboekt en na KL en taman negara de auto in ontvangst genomen. Vanaf TN naar de cam. highlands en vandaar via Tai Ping naar Penang en vervolgens naar Langkawi.

Uiteraard de auto achtergelaten op Penang en met de ferry verder. Dat was toen in totaal een trip van 3 weken.

Veel plezier met de voorbereiding.

• Martijn

bink@binkjereisbutler.nl Schreef:

——————————————————-

> Vanuit Londen en Parijs kun je met Airasia relatief goedkoop naar Kuala Lumpur vliegen. Je moet dan wel naar Parijs rijden maar met 4

> personen kan het je wel een paar 100 euro besparen. www.airasia.com.

>

> Bink

> Je ReisButler

> www.binkjereisbutler.nl

alles is relatief maar zo lang er goedkope mogelijkheden zijn vanaf amsterdam zou ik die kiezen, bij air asia moet je echt voor alles betalen (binnenkort zelfs voor het aan de balie inchecken!)

ok het is gelet op de geschiedenis een ongelukkig voorbeeld maar egyptair heeft ook in het hoogseizoen scherpe tarieven

• netty

het enige voordeel van air Asia is dat ze normaal geprijsde enkeltjes verkopen,

de laatste keer gevlogen met air france via Parijs….nooit meer!!!!

vee wordt beter behandeld dan mensen daar op C d G