vragen over reis met kinderen

• Gemma

Hallo Nina

We zijn afgelopen zomer met onze dochters van 11 en 13 door Maleisie rondgetrokken en dat is zeer zeker goed te doen.

Wij hebben de volgende ronde gemaakt in 3 weken: Singapore - Malacca - Kuala Lumpur - Taman Negara - Cameron Highlands - Pulau Perhentian (Besut) - Kuala Terrenganu - Singapore

Hierbij hebben we gereist per taxi - Express bus

Dit is ons goed bevallen en vonden we zeer zorgeloos. Je kunt eigenlijk altijd wel vervoer regelen en ik denk niet dat het goedkoper is om een auto te huren.

Zeker als je met z'n 4-en bent is een taxi al snel zeer betaalbaar. Voor een rit van rond de 4 uur betaalden we 450 Ringit en dat komt dus neer op zo'n 100 euro. Voor

expressbussen betaalden we soms maar 20 euro met z'n 4-en voor uren reiden. De bussen zijn zeer lux met airco etc.

Een auto huren vonden we ook niet zo aantrekkelijk omdat je hem eigenlijk niet gebruikt zodra je aankomt.

We vonden alles super. En onze dochters ook. Het allermooiste is toch we de afwisseling van het land: steden, hooglanden, bountyeiland, regenwoud.

Natuurlijk hebben wij ook dingen niet kunnen doen (olifanten) met het blijft kiezen. Mijn enige tip is: zorg voor genoeg afwisseling in je programma en zorg voor een niet al te vol

programma zodat je goed kunt genieten van alles en het geen race wordt om zo veel mogelijk te doen/zien.

We hadden best onze twijfels voor we gingen maar het is meer dan goed verlopen en het is een super makkelijk land om te bereizen.

Ik zou zeggen: maar een keuze en fout kiezen kan bijna niet.

We wensen jullie een fijne vakantie !!

Gemma

• Xander

Hoi Nina,

Dat ziet er goed uit, Kuala Lumpur en Cameron Highland lijken mij zeker de moeite waar om te bezoeken, hopelijk ga ik zelf over niet al te lange tijd ook naar Maleisië.

Hier een goed vegelijkingssite voor rondreizen naar Maleisië.

Xander

• nina

Bedankt voor alle leuke reacties.

We hebben geboekt! We hebben de vlucht, hotels en de autohuur geregeld.

Uiteindelijk zijn het Kuala Lumpur, Selangor, Taman Negara (eerst langs de olifanten), Cameron Highlands, Penang, Belum, Kota Bahru en the Perhentian Islands geworden. Een hele bevalling om zo'n reis te regelen, maar ontzettend leuk om te doen. Ik denk dat we zo voldoende afwisseling en ook rustmomenten hebben in de reis. Uiteindelijk hebben we zaken gedaan met SNP. Zij zijn heel flexibel en bouwen hun reizen om tot het aan je wensen voldoet. Dat is erg prettig.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de jungle in het noorden van Wets Maleisie, omdat daar nog weinig toeristen komen. Hopelijk krijgen we wat beesten te zien.

Eigenlijk kunnen we niet wachten om te gaan. Maar ik geloof eerst dat de schaatsen nog uit het vet moeten binnenkort!

groetjes, Nina

• bernard.bauwens@gmail.com

Hi Nina

Maleisië beschikt over een uitstekende verkeersinfrastructuur met tal van autowegen waar overigens tol dient betaald te worden. Houd er rekening mee dat er links wordt gereden en dat andere verkeers- en voorrangsregels gelden dan bij ons. U dient steeds op uw hoede te zijn voor onverwachte manoeuvres van andere bestuurders. Het verkeer in de hoofdstad en in andere belangrijke steden is zeer druk en soms chaotisch. Niet iedere weggebruiker respecteert de verkeersregels. soms het gevoel dat de wegmakering er zijn enkel voor decoratie en zeker opgepast met de brommers ook op de snelwegen.

Wat de Orang Utan betreft deze zijn van oorsprong Borneo en Sumatra op andere plaatsen zijn die inport.

Groetjes,

Bernard

• netty

Bernard, heb je wel een op de Periferique in Parijs gereden of Milaan met al zijn scootertjes? Amsterdam op een mooie zomerse dag?

Maleisie is niks erger dan die plaatsen in Europa, alleen het verschil is je rijdt links, wat je na 5 minuten al door hebt

als je in Maleisie, in de grote steden gaat rijden, probeer dan een beetje buiten de spits te rijden.

chaotisch verkeer heb je overal, wat dat aangaat is KL niks anders dan andere grote steden in andere landen,

tegenwoordig kun je aardig ver komen met GPS in je auto, daar heb je meer aan dan aan de wegwijziging op borden.

de maleise borden staan niet allemaal ruim voor een splitsing, ze staan ook wel eens na een splitsing, of achter een boom, en als je dan ook op het verkeer moet letten kan dat lastig zijn, maar het is niet onoverkomelijk

• bernard.bauwens@gmail.com

Dag Netty,

Ja gelijk heb je in een zekere zin, wat wel anders is dan bij ons is dat er of prakitch geen verkeers agrissie is hier, ik woon nu in Sabah in de bergen en geloof mijn dat er soms verkeer is die ander wagen oversteken zonder rekening te houden met het verkeer van de tegen overgesteld richting. vooral bus expres denken dat ze op een circuit rijden en het andere verkeer een overlast is, zoals in west malaysia rijden met de bus op het rechter rijvak is verboden doch doen ze het al te tijd om voorbij te steken. GPS is heel handig vooral in KL daar er veel 1richtings banen zijn en men soms werkelijk ver rond moet rijden om er te geraken. Ja heb zelf gereden op de Periferique in Parijs of Milaan met al zijn scootertjes vraagje heb u al gereden in USA? zoals N.Y.? het probleem is de snelhied die hier gereden worden door de groote jongens zoals bus en vrachtwagens. en de brommers vooral in KL wel u weet wel wat deze en hoe ze rijden.

Inderdaad probeer uit te spits te blijven vooral in KL.

Bernard

• jenny.hmns

Milaan ken ik niet, maar wel Parijs, Amsterdam, Londen, Kuala Lumpur, Singapore en ik woon in Rotterdam, maar ik heb nergens zoveel chaos gezien en meegemaakt als ik KL

Wij zeiden altijd: rood licht is een indicatie, geen verplichting in KL……

grts

Jenny