HOT OR NOT geef je hoogtepunten van West Maleisie en Borneo

  • Ruud

    Wat waren jullie hoogtepunten en wat viel een beetje tegen ?

    Wij gaan in juli/aug. voor 3 wk naar Maleisie / Borneo en we willen VEEL zien in WEINIG tijd.

    Nu heb ik een lijst gemaakt met allerlei leuke plaatsen/activiteiten, maar wat zijn jullie ervaringen hierbij ?

    Of geef je persoonlijke top 3 belevenissen in West-Maleisie en Borneo ?

    Hierbij mijn overzicht waauit ik dus moet gaan wegstrepen:

    BORNEO

    - Sandakan = Sepilok Orang Oetang opvangcentrum

    - Turtle Island Park = zeeschildpadden spotten, strand

    - Sukau = riviersafari, proboscis apen

    - Sempona = vanaf hier met een boot naar de snorkeleilandjes Mabul, Sipandan, Kapalai

    - Kota Kinabalu

    - de eilanden Tunku Abdul Rahman Marine Park, Gaya island, Manukan = strand, snorkelen

    - Kinabalu National Park = wandeltocht, canopy walk (hangbruggen), Mount Kinabalu beklimmen

    - Poring Hotsprings = zwemmen in warmwaterbronnen

    - Mulu National Parl = jungletocht (boot + wandelen), grotten, Deercave (vleermuizen), Pinnacles Trail

    - Kuching = stadstour

    - Bako National Park = jungletocht (boot + wandelen), proboscis apen, neushoornvogels, baardapen, orchideeën)

    - Semenggok = Orang Oetang opvangcentrum

    - Batang Ai National Park = jungletocht, bezoek aan de Ibans (koppensnellers)

    - Santubong = Wildlife Cruise (spotten proboscis apen, Irrawaddy dolfijnen, vuurvliegjes)

    WEST MALEISIE

    - Kuala Lumpur + omgeving = stadstour, Batugrotten, shopping

    - Malacca = historische stadstour

    - Kuala Selangor = Firefly Park Resort (vuurvliegjes kijken)

    - Kuala Gandah = olifanten opvangcentrum

    - Taman Negara = jungletocht (boot+wandelen), canopy walk (hangbruggen)

    - Cameron Highlands = verblijf in Tanah Rata, tour door heuvelgebied, bezoek aan Orang Asli, Iskander watervallen, Mossy Forest

    - Kota Bharu = leuke toeristische stad in het noorden van de provincie Kelantan

    - eiland Langkawi = strand, eilandtour, mangrovetour, kabelbaan

    - eiland Penang = Georgetown, eilandtour, hawker-stalletjes, fietstaxi (trishaw)

    - Perhentian eilanden = Besar (grote eiland) & Kecil (kleine eiland) strand, snorkelen

    - eiland Redang = strand, snorkelen

    - eiland Tioman = strand, snorkelen

  • Jill Willems

    Hallo Ruud,

    Wij gaan over 3 weken en willen ook veel in een korte tijd zien.

    We hebben op Borneo een tour geboekt met Olaf, dat is een nederlander die in Borneo woont en daar een reisorganisatie heeft.

    Super aardige en toffe vent. Hij kan je heeeeel veel informatie geven maar ook op zijn website staat veel info.En hele goede tours tegen een goede prijs kwaliteit verhouding. Kijk er eens op. http://www.sabah-borneo.nl/nl/trips.htm

    Zal nog wel eens iets laten weten als we terug zijn, groetjes en alvast veel voorplezier :)

  • berny

    Hallo Ruud,

    heb mijn tour geboekt vorig jaar bij een Belg die in Sabah woont en die is ook heel prima bevallen hij doe transport ook die wij hebben gedaan van KK naar sandaken en veel gezien onderweg, waarvan 1 nacht bij dicht bij de berg zodoende meer tijd gehad on het park te bezoeken en hotsprings de volgende dag naar Sandakan en een stop gedaan bij een tea plantage. ik heb zijn website niet doch google bernard borneo en u vind het wel. toffe man en met heel veel kennis van Sabah. ook heeft hij ons typische dorpen laten zien. een aanrader daar hij veel zelf regeld en doe en niet zoveel met reisagenten werkt.

    volgend jaar bezoeken wij terug Sabah en zullen zeker deze met bernard doen.

  • Pauline

    Selamat Pagi Ruud,

    Dat is inderdaad een hele lijst. En alles is ook aan te raden dus het wordt wat lastig kiezen.

    Ik kan me voorstellen dat je Taman Negara overslaat omdat je veel meer gaat zien in Borneo.

    Kies op Borneo de juiste route want de afstanden zijn groot en niet alles is even makkelijk te bereiken. Ook bij Sandakan in de buurt kun je een tijd in de jungle verblijven in vrij eenvoudige onderkomens (Uncle Tan).

    Tot slot ben je misschien wel de belangrijkste attractie vergeten. Het eten in Maleisie :) Niet alleen de Hawkers in Penang hebben geweldig eten, Op bijna iedere locatie is het eten fantastisch en weer net even anders.

    Veel succes met plannen, ik ben benieuwd wat de uiteindelijke route gaat worden.

    Pauline

  • janssenkatrien

    Hi Ruud

    ja het eten is super zoals Pauline zegt, wij hebben in 2010 een rondreis gedaan in Sabah en ons laten rondrijden door Bernard die zelf rijd met zijn wagen veel gezien in Sabah en veel meer kunnen doen als wij het met een reis agent hadden laten doen, ook in Bilit bij Sandakan bij the last frontier 3 dagen verblijven en super goed eten een 4 sterren restaurant zou ik zeggen. heef u de website door Gert the last frontier www.thelastfrontierresort.com en Bernard de borneo chauffeur is www.bernard-borneo.com

    veel eet genot daar in Sabah ik mis het eten daar.

    Katrien

  • paul74

    Hoi,

    Ook wij gaat in juli en augustus voor bijna 3 weken naar Maleisie. Wij hebben wel gekozen om alleen West-Maleisie te bezoeken, anders lijkt het mij zo'n race tegen de klok en ik wil ook kunnen genieten van wat ik zie.

    Ik heb alvast een beetje zitten plannen en heb de volgende route zo'n beetje in mijn hoofd… wat het komende half jaar nog heus wel gewijzigd gaat worden lijkt me. :)

    KL -> Taman Negara -> Cameron highlands -> Belum Rainforest -> Perhintian island ->Endau Rompin en misschien tenslotte nog een paar dagen naar Tiomon.

    Ik dacht eraan om overal een paar dagen te verblijven, op Perhintian en misschien op Tiomon iets langer omdat we daar willen gaan duiken.

    Ervaringsdeskundigen die mij kunnen vertellen dat dit realistisch is in bijna 3 weken met een huurauto??

  • Pauline

    Selamat Pagi Paul,

    Dit klinkt wel realistisch. Houd er rekening mee dat Endau Rompin niet zo makkelijk toegankelijk is en je een 4x4 nodig hebt om op je bestemming te komen.

    Je hebt voldoende regenwoud in de reis gepland, om die reden zou ik Taman Negara overslaan (veel toeristischer en daardoor minder dieren te zien). Vergeet niet Ipoh, Penang en Melaka in je reis mee te nemen. Zeker vanwege het eten zijn deze plaatsen een aanrader, maar ook vanwege de historie (penang, melaka) en de grotten (Ipoh).

    Veel plezier met plannen.

    Pauline

  • NBB3

    Dat hoor ik ook steeds vaker, Pauline, dat Taman Negara wat te commercieel is geworden en dat je voor de echte authentieke jungle ervaring beter naar Endau Rompin kunt gaan. Wij hebben besloten om dit voorjaar Endau Rompin te bezoeken.

    Overigens lijkt me die 3 weken goed te doen, Paul. Hou er wel rekening mee dat het in augustus piekseizoen is rond Tioman en dat de boten naar de eilanden tjokkievol kunnen zitten. Je kunt desgewenst tegenwoordig ook vooraf je ferry kaartjes boeken. Zie www.tiomanferry.com

    By the way, in augustus is het in Malaysia wel degelijk HOT :)

  • Ruud

    Bedankt voor de tips allemaal,

    Wat betreft het eten in Maleisie ga ik dat 's avonds wel ontdekken in de vele restaurantjes. Ook heb ik Bernard inmiddels benaderd.

    Ik heb mijn lijstje inmiddels al gehalveerd, maar ben er nog niet, dit staat er nog op:

    BORNEO

    - Sepilok = Orang Oetang opvangcentrum

    - Turtle Island Park = zeeschildpadden spotten, strand

    - Kinabalu National Park = wandeltocht, canopy walk (hangbruggen)

    - Poring Hotsprings = zwemmen in warmwaterbronnen

    - Mulu National ParK = jungletocht (boot + wandelen), grotten, Deercave (vleermuizen)

    - Bako National Park = jungletocht (boot + wandelen), proboscis apen, neushoornvogels, baardapen, orchideeën

    - Santubong = Wildlife Cruise (spotten proboscis apen, Irrawaddy dolfijnen, vuurvliegjes)

    dan 1 eiland op Borneo om lekker op een mooi rustig strand te liggen in warm zeewater en waar ik ook nog mooi kan snorkelen, ik weet alleen nog niet welke het wordt, TIPS ?

    - aan de oostkust van Sabah: Mabul, Sipandan of Kapalai

    - aan de westkust van Sabah: Tunku Abdul Rahman Marine Park, Gaya island, Manukan

    WEST MALEISIE

    - Kuala Lumpur + omgeving = stadstour, Batugrotten, shopping

    - Malacca = historische stadstour

    - Kuala Selangor = Firefly Park Resort (vuurvliegjes kijken)

    - Cameron Highlands = verblijf in Tanah Rata, tour door heuvelgebied, bezoek aan Orang Asli, Iskander watervallen, Mossy Forest

    en ook 1 eiland op West Maleisie, ik weet ook hier nog niet welke dat gaat worden, TIPS ???

    - Langkawi

    - Perhentian eilanden = Besar (grote eiland) of Kecil (kleine eiland)

    - Tioman

    Groetjes Ruud en Anke

  • paul74

    We hebben al een paar keer Egypte in Augustus getrotseert dus we kunnen wel wat warmte hebben. B)

    Ik zit helaas vast aan de bouwvakanties dus voor ons zit er niks anders op dan in die tijd te gaan.

    Dankje voor je tip voor de ferry naar Tioman. Vroeg ik me ook af of het aan te raden is om op de bonnefooi naar Tioman te gaan aangezien jij aangeeft dat het zo ontzettend druk is die tijd? Zijn er altijd wel slaapplekken te regelen? We hoeven geen sterren-hotels ; iets eenvoudigs is voor ons geen probleem.

    En hoe zit dat met de rest van maleisie (het is mijn eerste vakantie die ik op de bonnefooi ga doen dus een beetje zenuwen heb ik daar wel over ;) )