Rondreis maleisie met klein kind, tips/hulp gevraagd

• jenny.hmns

Hallo GW,

Ik heb al eerder gezegd, wij vertellen onze ervaringen wat je ermee doet is jouw zaak.

Je vergelijkt appels met peren. Je vergelijkt El Salvador met Maleisie. Zonder arogant te willen overkomen, je hebt te maken met 2 mensen die er wonen en er gewoond hebben (OK ik lang geleden maar ben er in 2009 nog geweest)

Je wilt toch informatie over het land waar je naar toe gaat. Sta dan open voor de mensen die weten waar ze het over hebben.

El Salvador had je ook je kindje al?????

De reden waarom wij onze boot hebben weggedaan is, dat wij 1 kind hebben en dat verveelt zich de p…op zo'n boot. Ging me niet om de veiligheid want die hadden we allemaal gedaan, het ging ons zuiver om de eenzaamheid.

In mijn ogen heeft een kind op een bepaalde leeftijd behoefte aan andere kinderen, zon, water, zand enz. en geen 35 graden met pa en moe mee de hort op bij een luchtvochtigheid van (zeg het eens????) 75 %, in ieder geval hoog.

Jij vraagt informatie en als je die niet aanstaat, leg je hem toch naast je neer.

Nogmaals veel plezier vooral voor je kindje!

jenny

• M

Came across this topic and think the overeaction is unnecessary. True, Malaysia is not The Netherlands. True, it is probably dirtier and there are certain things you need to take into account. However, it is not like a 2-year-old will 100% get dengue, malaria, hepatitis etc.

Just do as the Malaysians do (except with certain precautions such as child seats etc.). Stay indoors or under the shade (use sunscreen even then) except in the morning (up til about 10.30 or 11a.m.) and from about 5.30p.m. til sunset. Don't use a pram except in the mall. Most Malaysians don't walk outside all that much (chicken+ egg I suppose) so no one really cares very much for the sidewalks (it is definitely not child or wheelchair friendly). Be aware that you have to be defensive and when you drive or cross a street, always let the more powerful one (lorry, bus etc.) go first. Let them win, who cares. BUT don't be such a chicken or you'll be stuck trying to cross the street for hours:P Jenny is right that dengue is probably a bigger threat compared to malaria but it's not necessarily a death sentence.

In my opinion, for an exotic destination, Malaysia is pretty child friendly. There are lots of things to do and Malaysians love kids. A 2-year-old for example, would probably be old enough to enjoy the mangrove tour in Langkawi. Everyone wears a life jacket (especially if you pick a good operator such as Dev's Adventure Tours) and there is probably enough stimuli to ensure the child does not get bored. However, in Langkawi, certain beaches (even the crowded ones like Pantai Cenang) have jellyfish. Personally, I would never let my child swim there.

I would recommend either a good taxi driver (if you happen to have a good taxi driver, try to book him for the entire trip because I swear, we have almost died so many times especially when the taxi driver's from a small town like Kota Bahru, Penang or Langkawi. One was practically blind…) or hiring your own car (it is very busy in KL though but Langkawi for eg. is great). Busses are generally unsafe, uncomfortable and unreliable (except long-distance buses like Transnational- do choose to go first class as the difference in price is minimal. Bring a sweater and dress somewhat warmly).

Good luck.

• chantal

Beste GW,

Helaas heb ik (nog) niet de antwoorden op de vragen van je eerst geposte bericht. Wel vind ik het erg jammer dat je de antwoorden op je vragen niet krijgt en alleen maar (soms goed bedoeld) ongevraagde adviezen krijgt.

Lekker op reis gaan met je dochter zou ik zeggen. Onze kinderen zijn nu 4 en 6 en wij hebben ook Maleisie-plannen. Voorgaande jaren zijn we met ze naar Thailand geweest en de eerste keer dat we gingen waren ze resp. 1 en 2,5…..en dat 3 jaar achter elkaar! Gewoon je gezonde verstand gebruiken vwb hygiene etc. Wij gaan gewoon liever wat verder weg met het vliegtuig ipv van 14 uur in een auto zitten richting Frankrijk, of met heel Nederland ergens op een kindvriendelijk Mallorca te zitten. Ieder zijn eigen ding toch?! Vind dat echt geen discussies waard!!!

Ga je lekker inlezen de komende tijd en ik wens jullie een hele mooie reis toe!

Chantal

• m.visscher

Precies !!!!!

• gw

Bedankt voor jullie reactie,

het ticket is ondertussen geboekt, de LP aangeschaft, dus het gaat zeker goed komen! Nu nog op zoek naar leuke hotels.

Een leuke tussenstop tussen KL en Penang hebben we ook al gevonden, we gaan naar Bukit Merah, hier is een waterpark (waarvoor onze dochter mss nog iets te klein is om er volledig van te genieten) en een oerang oetan opvangeiland en een ecopark. Dus onze route ligt nu zo goed als vast.

Voorpret hebben we in ieder geval al genoeg!

• netty

google ff op Rare Earth en Bukit Merah…..

• gw

Netty, bedankt voor je bijdragen,

maar mss kun je behalve kritiek ook iets constructiefs bijdragen?

Wat zou jij, met kind een goede stop vinden tussen KL en Penang?

• netty

er is weinig tot niks tussen KL en Penang

Kelly's castle is niet echt iets voor zo'n kleintje om te bekijken, voor jullie misschien wel leuk om te zien, maar niet echt spectaculair

naar mijn idee kun je beter die 4 uur in een ruk naar Penang doen en daar rond kijken

je hebt daar het toy museum, en the butterfly garden er is de oude “binnenstad” met redelijk mooie gebouwen, (UNescolijst) tempels en moskeeën, Penang Hill met het treintje omhoog (als die het doet)

Batu Ferringhi met de avondmarkt en natuurlijk ook zand en zee waar zo'n kleintje zich kan vermaken, houdt wel de kwallen in de gaten……

een tip wil ik je toch geven, kijk even bij een farmacy voor OFF

het zijn oranje bussen die goed werken tegen muggen, voor kleintjes hebben ze ook goeie antimuggenspray (naam ben ik ff kwijt) en van die pads die je eventueel op draagzak of zo kunt plakken.

als je wilt kan ik wel even kijken naar de naam van die spray die voor kinderen goed te doen is (ervaring met kleinkinderen die hier wonen)

en de tip voor Pangkor, kijk even bij het Berjaya, dat is een prima hotel, verschillende prijsklassen en dicht bij de kabelbaan en restaurantjes.

het is niet dat ik je niet naar Maleisie wil hebben, maar ik heb de reis NL/ Maleisie en visa versa meer dan een 30 keer gedaan, heb veel kinderen onderweg en hier gezien die het hier echt niet leuk vonden….

maar goed, ieder zijn eigen ding en verantwoording

ik heb hier alleen MIJN ervaring vertelt wat IK heb gezien en meegemaakt, en dat was niet positief als ik die kleintjes zag

daarintegen heb ik wel grotere kinderen zien genieten van alles wat ze zagen en konden doen.

de maleise bevolking is gek op kinderen, zo “erg” dat ze er vaak mee op de foto willen

vaak krijg je door de kinderen leuke gesprekken, en nemen je ook mee om dingen te bekijken waar je anders nooit zou komen.

• netty

ik heb een foutje gemaakt, ik bedoel ipv Pangkor, Langkawi,

tijdens het typen dacht ik om je eventueel naar Pangkor te tippen, maar je gaat al naar 2 eilanden, en dan zou Pangkor teveel worden, op de andere 2 heb je veel meer te doen

Langkawi heb je ook een seaworld, niet al te groot maar wel leuk om te doen, das Langkawi ff kijken naar het Berjaya en seaworld om te doen, en de kabelbaan met prachtig uitzicht.

• jenny.hmns

netty Schreef:

——————————————————-

> zand en zee waar zo'n kleintje zich kan vermaken,

> houdt wel de kwallen in de gaten……

Zand is vaak erg vuil en je kindje verbrandt levend en inderdaad regelmatig waarschuwingsborden met Jellyfish

> het is niet dat ik je niet naar Maleisie wil

> hebben, maar ik heb de reis NL/ Maleisie en visa

> versa meer dan een 30 keer gedaan, heb veel

> kinderen onderweg en hier gezien die het hier echt

> niet leuk vonden….

helaas voor GW deel ik die mening

wil je niet ontmoedigen, vertel wat ik heb meegemaakt, als toerist maar ook als ex bewoner

vind ook dat je 14 uur auto niet kunt vergelijken met minimaal 12 uur vliegtuig.

Die auto daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Het aantal dagen dat je over die 14 uur doet, ook

12 uur vliegtuig (en dan heb ik het nog niet over 3 uur van te voren op vliegveld) is gewoon geen lolletje en zeker niet voor een kleintje dat geen kant uitkan, ja wandelen over het gangpad. Heb menig kleintje vrijwel de gehele reis horen huilen en de rest. Voor kindje vervelend, moeder schaamt zich en sommige anderen ergeren zich eraan, zo gaat het helaas in de praktijk.

Ik hoop echt dat jullie zowel als je kindje een uitzondering zijn en wens jullie oprecht een goede vakantie en dat jullie mogen genieten van dat mooie land

jenny